Een Advertorial die tot de laatste punt gelezen wordt
Het lijkt een redactioneel artikel. In werkelijkheid is het een advertentie. Het is nuttig. Het speelt in op de interesses van jouw klant. Je vertelt ogenschijnlijk objectieve informatie gebasseerd op de feiten. Informatie die jouw klant uit wil lezen tot de laatste punt. Op deze manier verdiept jouw klant zich ongemerkt in jouw product of dienst. Je klant krijgt door een Advetorial op onbewust niveau een band met jouw bedrijf.
De betekenis van een advertorial – Het verhaal dat verkoopt
Wat is een advertorial? Goede vraag! Advertorials zijn artikelen over bedrijven of personen die indirect een verkoop doelstelling hebben. Advertorials hebben een relatief hoge leesbaarheid. Hiermee trekken advertorials de aandacht van de klant en weten deze relatief lang vast te houden. Als in een spannend verhaal wordt de klant aan het lijntje gehouden. De klant verdiept zich hierdoor ongemerkt in het product of de dienst. Een prachtig verkoopmechanisme dat zo oud is als de weg naar Rome. Een advertorial is een schriftelijke versie van een sales talk. Net zoals een brochure, flyer en shortcopy wordt een advertorial geschreven vanuit een commercieel oogpunt.
Hoe schrijf je een advertorial?
Het schrijven van een Advertorial is buitengewoon lastig. Er is niet een voorbeeld te geven dat op ieder advertorial toepasbaar is. Dit komt omdat het een enorme hoeveelheid inlevingsvermogen vraagt. Net zoals het schrijven van een brief, cases of een speech. Je schrijft immers een verhaal dat als verbindende factor de klant en diens klanten met elkaar in contact brengt. Het is qua stijl een mengeling van literair schrijven – of journalistiek schrijven – en commercieel schrijven. Met een duidelijke opbouw. Het heeft een wat verborgen doelstelling. Daar komt bij dat het getrainde oog van de redacteur op veel slakken zout zal leggen. Het moet dus taalkundig erg goed in elkaar zitten. Bovendien stelt de krant of het tijdschrift waarin het wordt gepubliceerd vaak strenge eisen aan de exacte omvang. Soms zelfs aan de woordkeus en de schrijfstijl.
Ons advies: Uitbesteden!
Ons advies is daarom: Besteed het uit! Schrijf een advertorial nooit zelf. Dat is bovendien helemaal niet nodig want de kosten voor een professionele Advertorial, geschreven door een tekstschrijver van GLOBAL LEXIS Freelance Tekstschrijver, hoeven helemaal niet zo hoog te zijn. Bovendien krijg je er vaak ongevraagd veel nuttige adviezen bij. Over jouw Online Webteksten bijvoorbeeld. En hoe je jouw advertoral meetbaar kunt maken door hem te laten verwijzen naar een speciaal daartoe geschreven Landingspagina.
Een advertorial nodig? Of ben je nieuwsgierig wat GLOBAL LEXIS Freelance Tekstschrijver jou nog meer kan bieden? Bijvoorbeeld het schrijven van offline of online teksten. Enkele voorbeelden van offline teksten zijn een boekrecentie, column, persbericht en speech. Heb je al een tekst maar wil je deze laten nakijken? Wij voeren ook tekstcorrectie uit. Daarnaast bieden wij ondersteuning bij het opstellen en uitwerken van een marketingplan zowel offline als online. Meer weten? Neem gerust contact met ons op.